tiistai 15. kesäkuuta 2010

Bensa palaa jo hieman!



Tänään oli tavoite ottaa savut koneesta. Sitä ennen piti tehdä kaikenlaista pientä. Sähköflektin termostaatti välikappaleineen. Motonetissä oli sellainen ongelma, että riittävän matalalämpöistä termostaattia ei meinannut löytyä. Vain liki 100 asteisia, ja jos alavesiletkun lämpötila on sata, niin ylävesiletkussa lienee jo 120. Eli keittää. Nyt on joku toyotan 65 asteinen termori, mutta jostain syystä se päästää sähkön läpi jatkuvasti. Puhallin siis pyörii koko ajan. Lieneekö käänteinen toiminta? Toinen vaihtoehto on nissan cherryn 82 asteinen termari.




Pakoputkistokin syntyi. Peltipakosarjan jälkeen on värinänvaimennin, jonka jälkeen Simonsenin suora vaimennin. Sitten putki jatkuu taaksepäin, johon tulee vielä varsinainen äänenvaimennin. Värinänvaimennin on hyvä, koska se tasaa vääntelyt, ja peltipakosarja sekä muukin putkisto kestää kauemmin repeilemättä.





Sitten tietenkin bensaletkunveto takaa eteen, ja mistään ei löytynyt kätevästi T-kappaletta jakamaan bensaa kummallekin kaasarille. Piti sitten tekaista sellainen 1o millin teräsputkesta. Tankin päässä on suodatin, mutta laitoin myös konehuoneeseen, jotta linjaan mahdollisesti jääneet roskat ei tuki heti kaasaria. Sähköpumppu kyllä jaksaa tuöntää/vetää bensaa kumankin suodattimen läpi.









Konehuone näyttää nyt tältä:






Niin, ja huohotinkin tuli paikalleen. Nätti sininen Simolin tekele. Muuta pientä : uudet tulpat, bensapumpun releen herätevirta puolalta, pieni sulakeboxi flektille ja bensapumpulle, jäähdytysnesteetkon tuli kaadettua koneeseen, uusi öljynsuodatin ja uudet öljyt, mittaristo paikalleen, aurauskulmien esisäätö..



Jännää. Varovasti akun kenkä kiini. Virrat päälle, ja pensapumppu alkoi tikittämään. Joku rele napsuu vasemman etukulman johtonipussa.. ihmettelin jo tovin, kunnes huomasin, että tuulilasinpyyhkijät on tihkuasennossa. ja kun moottoria ei ole paikalaan, niin rele nakutteli siellä kiltisti. Huom sijainti: ei olisi tullut ensimäisenä mieleen, että tihkun rele on ajovalon takana! Pyöritin konetta ensin startilla ilman kipinää, jotta öljy alkaa kiertämään. Sitten koitin käyntiin. Hieman lupaa, mutta ei jaksa käydä. Täytynee torstaina käydä sytty ja muut säädöt läpi. tossa vielä putkiston kuva auton alla.

5 kommenttia:

  1. Very nice Sapporo you have! I'm from Australia and there are a lot of these Sapporos here, we call them Mitsubishi Scorpion! Please visit my blog dedicated to Galant Sigmas and Sapporo/Scorpions at http://bad-sig.blogspot.com

    VastaaPoista
  2. Hello i write you from canary island is it possible to talk with you by email just to know how do you adapt the weber carbs?
    best regards
    alfonso
    my email is
    guancheastur@hotmail.com
    thanks and happy new year

    VastaaPoista
  3. Its looking like high power engine may i know how many cc it is ? Mitsubishi

    VastaaPoista
  4. It is normaly 2.0 liter engine. Original double mikuni carburator. Weber carb installed with this parts: http://www.freetechnics.fi/sovitela.htm

    VastaaPoista
  5. hm, Originally double Mikuni carburetors removed, had to say

    VastaaPoista