sunnuntai 30. elokuuta 2009

orkkis aluvanteet

Tuli sunnuntaipuhteina aloitettua vanteiden kunnostus. Ensin hyvä pesu, sitten noiden väliköiden hiominen 240 paprulla. Maalaus pohjamaalilla, ja punaista 3 kerrosta perään. Sitten alkaa se uuvuttavin osuus. Hiominen/kiillottaminen. Ensin hioin porakonelaikalla ja 240 paperilla suurimmat pois. Maalin reunat tasottuu kivasti oikeisiin kohtiin samalla. Sitten paperin karkeutta vähentäen loppuun saakka, ja viimeistely rättilaikalla.

Kuvan vanne 240-hionnan jälkeen. (hitto kun nää tekstit pomppii tässä blogissa..) Tuo punainen väri ei ole vissiinkään alkuperäinen, mutta joissain rally-lancereissa olen nähnyt (siis 80 luvun 2000 turbo) tuollaiset. Muistaakseni. Aika kivat minusta. :) Ai niin, perjantaina tuli matkahuollon kautta Motonetin lähetys: 850 € uutta osaa. vaijerit, jarrulevyt, jouset, hihnat, palat,kaikki nivelet, startti, jne, jne, jne... Kaikki oikeastaan mitä sieltä enään löytyi. uusi syyläri jäi uupumaan ja jotain muuta pientä. aika hyvä aarrelaatikko kuitenkin. :))
Btw, Mikunin kaasareihin saa mitsuliikkeen kautta korjaussarjoja. 100 egee kpl.

havunneulasia ja pyhkijän moottorin huolto




Tuulilasin pyyhkijän moottorin poisotto paljasti melkoisen kompostin. N. 10 kouralista multaisia neulasia löytyi rintapellin yläosasta, ilmanottoaukkojen alla olevasta kotelosta. Ihme, ettei ole jo ruostunut jo läpi ohjaamon puolelle.


Pyyhkijän moottori osoittautui kelvolliseksi: hiilet hyvät ja laakerit ok. puhallus paineilmalla ja uudet rasvat sisään. :) varmaan toimi väh. 10 vuotta vielä. Kannattaa merkata vivun asento ylös, (valokuva) niin ei tarvitse purkaa montaa kertaa.


Btw, pyyhkijän moottori on irrotettava vivustosta, joka tulee ulos apparin puolen mustasta luukusta. siis konehuoneen puolella.

perjantai 28. elokuuta 2009

Olipa hyvä maalaus...



Pesaisin auton painepesurilla. Paine oli jotain 100 bar. Ei siis paljoa. Valkoinen maali irtosi nätisti. :) Myös konehuoneesta paljastui alkuperäinen punainen maali. Ei hassumman värinen ollenkaan. :) Pohjamaali vissiin unohtunut edelliseltä maalarilta kauppaan...

torstai 27. elokuuta 2009

Esite, avaimet ja avaimenperä

Menee täydelliseksi. netistä löysin antikvariaatin, jossa oli vanhoja mitsun myyntiesitteitä. Satui olemaan just Sapporon GSR esite. ja myös orkkis avaimenperä. Lukkoliikkeessä teetin 2 uutta avainta. Onpa nyt näyttävä paketti. Ihan kuin aikanaan kaupan tiskillä.. :) Esite on tarpeellinen myös siksi, että siitä näkyy alkuperäiset värivaihtoehdot ko. autolle.

tiistai 25. elokuuta 2009

Myytävää mitsun osaa, kerään tänne ylimääräiset osat. Jos joku vaikka tarvitsee?




Tuosta joutaa osia: lienee -79 . Maski ja valot ei ole kaupan. ne tulee tuohon projektiin.
Sapporo 80-84 (takaveto) takalasi, joitakin naarmuja löytyy. Hmm 50 €


Mikunin Kaasareita olis , jos joku tarttee .. Imusarjan kanssa.























Pääsääntöisesti sapporo, mutta muutakin saattaa olla.. Koitan kerätä tänne kaikki ylimääräiset pilkkeet. Jospa jollekin olisi niistä hyötyä.
Tossa pari ehjää viskopuhallinta, takavetoisiin mitsuihin. Sitten galantin -84 takalyhty, kuskinpuoleinen. Pieni särö punaisen alueen oikeassa uläkulmassa. Ja myös kunnostukseen kelvollinen konepelti.

Kaasuttimet prkl..



Hermot meni, ja piti tilata uudet tuplat. Weberit nyt sitten tulee. Nuo orkkis-mikunit on ihan paskana. Webruille tuli hintaa 700 egee sovitelaippoineen. Autossa paikallaan imusatsi, joka tarkoitettu solexin vaakaimuille. ongelma on se, että tilaa ei ole riittävästi. Nyt konetta on kallistettu hieman oikealle, jotta ovat mahtuneet paikalleen. Seurauksena se, että vaihdekeppi on hassussa asennossa ohjeemossa. Hieman kallellaan apukuskin puolelle päin. Enkä tykkää ollenkaan tälläisistä virityksistä. Ainoa vaihtoehto oli siis tilata orkkis-imusatsiin sopivat weberin korvauskaasarit.








Kuvat virisatsista , käy ainakin solexit, ja orkkis-mikunisarjoista.
Tossa kuvat ECI läpärungosta ja imusatsista.

maanantai 24. elokuuta 2009

vanteet ja kaasarit ja flunssa ja...

Piru, kun tuli reipas flunssa. olisko nyt sitten sitä sikahommelia tämä. Kaasareiden tarkempi tutkiminen osoitti kunnon olevan huono. Läppäakselit jumissa, läppä vääntynyt, jne hapettumaa pitkin sisustaa. Freetechnic niminen yritys tarjoili tilalle webereitä. Mut alkoi kyrsii toi hinta. jotain 300/kpl. ja niitä pitää olla 2. Toinen vaihtoehto on vaakaimut. Ne sais käytettynä halvemmalla. jotain 200 per kpl. Täytyy mietiskellä.

Vanteista sen verran, että paras tapa saada alumiinit todella kiiltäväksi on ihan hiominen. Paljon käsityötä vaan. Olen nähnyt, tulee ihan loistava. Hiekkapuhallus on liian raju, ja teettää paljon hiomistyötä. Lasikuulat saattaisi tulla kyseeseen. Kokeilen nyt alkuun ihan perinteistä hiomapaperia. Ensin 100:nen, sitten 240:nen, sitten 400, jne. Lopuksi rättilaikkaa reilusti. :)

sunnuntai 23. elokuuta 2009

Lopputulos pitäisi olla...



Jotain tämän suuntaista. Kuva netistä. Tämä on kylläkin vanhakorinen, muta eroa ei ole kauheasti. Takavalot ei käy uudempaan. Enkä haluakkaan oikeastaan. Jenkkimallinen Sapporo on ajatuksena saada aikaan.


Tuossa vielä kuva vanhemman (79) mittaristosta , joskin väärän puolen ohjauksella olevasta autosta.(nettikuva)

purkuhommia



Valkoisesta tulee siis "the Sapporo" Tarkoitus on purkaa auto kappaleiksi ja korvata mahdollisimman paljon osia uusilla. lopputuleman pitäisi olla uuden auton kaltainen: Kilsamittari nollalla ja takuut päällä :) Sisäänajoa vaille.


Tilasin Motonetistä kaiken, mitä sieltä vielä löytyi: vesipumppu, startti, kytkinasetelma, jarruletkut kaikki, pakoputkiston, kaikki nivelet, syylärin, takajouset, jarrulevyt, jne,jne.. lista oli niin pitkä, ettei se onnsitunut nettitilauksena: sivusto meni aina jumiin, ja puolet listasta jäi näkymättömiin. heh.. Puhelimella homma hoitui. Olin katsellut varaosanumerot ja kappalemäärät valmiiksi. Tossa vielä kuvia valkoisesta ennen purkuhommaa:

Nyt täytyy huomata, että JPG pakkausmuoto saa kuvattavan kohteen näyttämään aina paremmalle. Sillä se poistaa pieniä värivirheitä. Esim ruostepilkut tahtoo kadota. Tässä jo poistettu hieman keulaa:

Kuljetus by Mehtovuori



Kätevää, eikö totta. 3 autoa kerralla.

Suuret kiitokset Markku mehtovuorelle. :) Autot haettiin n 160 kilsan päästä. Taisi olla pohjanmaata.

Lisää Sapporoita








Sitten - 82 GSR sapporo, punainen paholainen. Ilman konetta ja papereita. Lahonnut kohtuullisen tehokkaasti. Mutta sisustan osaa löytyy ja muuta kätevää. Näyttää olevan korisarjakin. Lasikuituinen. Takana oleva Galantkin sisältyi kauppaan 2 litrainen GLS. Ja sitten varsinainen papereilla oleva ja ehjin Sapporo: -82 GSR.
Orkkis aluvanteetkin löytyi. Täytyy viedä ne kuulapuhallettavaksi. Vai olisko jollain parempaa konstia?

Nyt on hommattu jo vähän materiaalia projektiin..

Tarkoitus on siis ostaa useampi huono sapporo, joista kasata yksi hyvä. Turbo olis ollut mahtava, mutta turbon papereita ei oikein tunnu löytyvän. Toisaalta autosta pitää tulla käyttövarma, ja turbomalleissa on tekniikkaa jo aika paljon. mm abs:tkin ja ruiskuhörhelöt. Päädyin kaasariversioon, koska se on yksinkertaisempi. Mitä enemmän tekniikkaa, sitä enemmän vikoja. Ja kun ollaan tekemisissä melkein 30 vuotta vanhojen juttujen kanssa, niin yksinkertainen on kaunista.. :) Ja saako enään mistään uutta pilkettä tuon ikäiseen ruiskuun.. ?

tuossapa kuvia ostoksista: Sapporo (galant sigma) GSR 1979, 150 €. Auto tuotu joskus rauhanturvareissulta. Nyttemmin aivan maatunut. Keula on onneksi ehjä. Tarkoitus on nimittäin ottaa tästä autosta tuo keulamaski ja valot. Ehkäpä jotakin muutakin. Jenkeissä tuota uudempaa koria (1980-) on tällä vanhalla (-79) maskilla ja tulpavaloilla. Mielestäni tämä on niin paljon kauniimpi kuin tuo uudempi. :)
Uudemmassa on vaan muita etuja: Erillistuettu perä, joka on paljon parempi ajaa. Tiedän, että auton saaja pitää hyvistä ajo-ominaisuuksista.

Vanhan mallin mittaristokin on oikeastaan tyylikkäämpi. Mutta saa nähdä, jaksaako sitä alkaa vaihtamaan uudempaan.Ja käykö se yleensäkään.